Την ανάγκη άμεσης συγκρότησης και λειτουργίας Υπηρεσιακού Συμβουλίου Υπαλλήλων Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου σύμφωνα με το άρθρο 171 του ν.4389/2016 επισημαίνουν με επιστολή τους στον Υπουργό Εσωτερικών οι Σύλλογοι Υπαλλήλων των Περ. Ενοτήτων Χίου, Λέσβου και Σάμου – Ικαρίας......
Αναλυτικά σημειώνουν:
«Είναι γεγονός ότι τα υπηρεσιακά συμβούλια αποτελούν θεμελιώδη θεσμό της δημόσιας διοίκησης, καθώς λειτουργούν ως κέντρα λήψης αποφάσεων σε σημαντικά θέματα που άπτονται στην εν γένει υπηρεσιακή κατάσταση των υπαλλήλων που εργάζονται στις Περιφέρειες (όπως για παράδειγμα επιλογές προϊσταμένων, μετατάξεις, μετακινήσεις, τοποθετήσεις, αποσπάσεις, χορηγήσεις αδειών άσκησης ιδιωτικού έργου με αμοιβή κλπ). Βασικός σκοπός της λειτουργίας τους, ήταν και παραμένει η ενίσχυση της χρηστής διοίκησης, η ισότιμη μεταχείριση όλων των εργαζομένων, και ο αποκλεισμός αδιαφανών διαδικασιών, αυθαίρετων επιλογών και έξω-υπηρεσιακών πολιτικών παρεμβάσεων.
Δυστυχώς όμως το τελευταίο χρονικό διάστημα, με αποκορύφωμα το τελευταίο πεντάμηνο βιώνουμε την πλήρη αδρανοποίηση της λειτουργίας του Υπηρεσιακού Συμβουλίου (Υ.Σ.) Υπαλλήλων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, γεγονός που από ό,τι πληροφορούμαστε ισχύει σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας.
Βασική αιτία της μη λειτουργίας είναι οι πολλαπλές αλλαγές των ισχυουσών κάθε φορά διατάξεων, και ειδικότερα το τελευταίο τρίμηνο οι συνεχόμενες παλινδρομήσεις του Υπουργείου με έγγραφα και εγκυκλίους οι οποίες αλληλοαναιρούνται και παρακωλύουν τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν προκειμένου να λειτουργήσουν ξανά τα Υπηρεσιακά Συμβούλια.
Συγκεκριμένα :
Όπως ήδη γνωρίζετε, με τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 30 του ν.4369/2016 (ΦΕΚ.133/τ.Α’/2016/27-2-2016) ‘’…με απόφαση του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού συγκροτούνται Υπηρεσιακά Συμβούλια μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την έναρξη του παρόντος νόμου.’’ θα έπρεπε τα Υπηρεσιακά Συμβούλια να είχαν συσταθεί μέχρι τέλους Μαρτίου 2016. Με σχετικό μάλιστα έγγραφο υπ’ αριθμ: ΔΙΔΑΔ/Φ.26.58/1088/οικ.6497/4-3-2016 (ΑΔΑ:Ψ3ΦΓ465ΦΘΕ-ΚΑ8) της Δ/νσης Ανθρώπινου Δυναμικού του Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης, με χαρακτηρισμό μάλιστα ‘’Εξαιρετικά Επείγον-Προθεσμία’’, δόθηκαν οδηγίες στις Δ/νσεις Προσωπικού των Περιφερειών να προβούν άμεσα στη συγκρότηση των νέων Υπηρεσιακών Συμβουλίων.
Παρ’ όλα αυτά, λόγω ασαφειών στην ανωτέρω νομολογία που αφορούσαν, τόσο τους βαθμούς των αιρετών μελών και του Γραμματέα, καθώς και τους αναπληρωτές των μονίμων οριζόμενων μελών του εν λόγω οργάνου, όσο και την αναμενόμενη Υπουργική απόφαση, δεν κατέστη δυνατή η συγκρότηση και η λειτουργία των Υπηρεσιακών Συμβουλίων των Περιφερειών.
Οι πρώτες διορθώσεις έγιναν με τις τροποποιήσεις των παρ.2 και 3 του άρθρου 30 του ν.4370/2016 με τις διατάξεις των παρ.3, 4 και 5 του άρθρου 72 του ν.4370/2016 (ΦΕΚ.37/Τ.Α’/7-3-2016), που ενώ έλυνε το ζήτημα των αιρετών εκπροσώπων και των αναπληρωτών των οριζόμενων υπαλλήλων, άφηνε πάλι άλυτο το ζήτημα του βαθμού του Γραμματέα του Υπηρεσιακού Συμβουλίου.
Αποτέλεσμα, όλων αυτών ήταν, όπως ήδη γνωρίζετε, η δημοσίευση τροπολογίας στο ν.4389/2016, που αφορούσε τη συγκρότηση των Υπηρεσιακών Συμβουλίων. Συγκεκριμένα το άρθρο 171 τουΝ.4389/2016, ήρθε να αντικαταστήσει την παράγραφο 3 του άρθρου 30 του Ν.4369/2016 και πλέον να προβλέπει εντός προθεσμίας 30 ημερών, από τη δημοσίευση του εν λόγω νόμου, την υποχρεωτική συγκρότηση και λειτουργία των υπηρεσιακών συμβουλίων σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας.
Μάλιστα στην υπό-παράγραφο (αα) της παραγράφου 3α του άρθρου 171 του ανωτέρω νόμου ‘’Τα συμβούλια αυτά είναι πενταμελή και αποτελούνται από τρεις (3) μόνιμους υπαλλήλους και τους αναπληρωτές αυτών ………… και υπηρετούν στην έδρα του ή στο Νομό Αττικής, για τα υπηρεσιακά συμβούλια που εδρεύουν στο Νομό αυτό’’ εξακολούθησε να παραμένει σε ισχύ, ο καταφανής άδικος περιορισμός οι τρείς ορισμένοι μόνιμοι υπάλληλοι και οι αναπληρωτές αυτών να πρέπει να υπηρετούν στην έδρα του Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Ρύθμιση που σε καμία περίπτωση δεν προκρίνει την ισότιμη μεταχείριση όλων των υπαλλήλων, οι οποίοι απασχολούνται με το ίδιο καθεστώς εργασίας. Ιδιαίτερα μάλιστα σε παραμεθόριες περιοχές με την ιδιαιτερότητα των νησιωτικών συμπλεγμάτων, υπάρχει η περίπτωση ολόκληροι νησιωτικοί νομοί, όπως για παράδειγμα αυτός της Σάμου, εφόσον δεν εκλέξουν αιρετό εκπρόσωπο να μην εκπροσωπούνται καθόλου στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.
Παρ’ όλα αυτά, για άλλη μια φορά και ενώ φαινομενικά όλα τα προβλήματα είχαν ξεπεραστεί, το Υπουργείο με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 18967/02.06.2016 έγγραφο του Υφυπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, το οποίο απεστάλη και έλαβαν γνώση όλες οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, και οι Διευθύνσεις Διοίκησης των Περιφερειών όλης της χώρας, έδωσε οδηγίες προς όλες τις ως άνω υπηρεσίες να μην προβούν οι ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού σε καμία σχετική με τα οριζόμενα στο άρθρο 171 του εν λόγω νόμου ενέργεια, με την αιτιολογία ότι επίκειται νέα νομοθετική ρύθμιση αναφορικά με τα υπηρεσιακά συμβούλια των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού.
Αναφορικά με το νομικό χαρακτηρισμό του εν λόγω εγγράφου είναι προφανές ότι συνιστά έγγραφο με το οποίο παρέχονται απλές οδηγίες προς τις υφιστάμενες αρχές ή άλλως ερμηνευτική εγκύκλιος. Οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι ή οι εσωτερικές οδηγίες δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση κανόνα δικαίου καισε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το νόμο ή να τον καταργήσουν. Οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι είναι πράξεις της διοίκησης, με τις οποίες ερμηνεύονται και συγκεκριμενοποιούνται κανόνες δικαίου, ήτοι με αυτές επαναλαμβάνονται, σχολιάζονται και επεξηγούνται οι διατάξεις αυτού και παρέχονται οδηγίες για τον τρόπο εφαρμογής τους, με σκοπό την ενιαία εφαρμογή του κανόνα δικαίου στο εσωτερικό μίας δημόσια υπηρεσίας.
Η ερμηνευτική εγκύκλιος αποτελεί απλά «διοικητική διάταξη» και δεν έχει κανονιστικό χαρακτήρα σε αντίθεση με τις «νομικές διατάξεις» οι οποίες περιέχουν κανόνες δικαίου. Συνεπώς δεν θέτει αντικειμενικό δίκαιο αλλά προϋποθέτει δίκαιο και επιτρέπεται μόνο στα όρια που θέτουν οι κανόνες δικαίου, στερούμενη έτσι εξωτερικής νομικής δεσμευτικότητας (δηλαδή έναντι των διοικουμένων), σε περίπτωση δε που εμπεριέχει «εντολή» ή «διαταγή» εξαντλεί τη δεσμευτική ισχύ της μέσα στο πλαίσιο της ιεραρχικής δομής της Δημόσιας Διοίκησης την οποία τελευταία και μόνο δεσμεύει («εσωτερική δεσμευτικότητα») υπό την προϋπόθεση της ύπαρξης ειδικής έννομης σχέσης «προϊσταμένου – υφισταμένου», μεταξύ του «διατάσσοντος» που εξέδωσε την εγκύκλιο και «διατασσόμενου» υπαλλήλου – εφαρμοστή των διατάξεων στις οποίες αφορά η εγκύκλιος.
Επομένως το υπ’ αριθμ. πρωτ. 18967/02.06.2016 έγγραφο του Υφυπουργού του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης ως ερμηνευτική εγκύκλιος πρέπει να έρχεται σε συμφωνία με το άρθρο 171 του Ν.4389/2016, παρέχοντας οδηγίες προς τις υφιστάμενες αρχές σχετικές με την εφαρμογή του και όχι να αναιρεί την εφαρμογή του, καθώς αυτό μπορεί να συντελεστεί μόνο με νεότερο νόμο, ο οποίος είτε καταργεί είτε τροποποιεί τον προγενέστερο νόμο.
Σε αποκορύφωμα μάλιστα των άστοχων χειρισμών του Υπουργείου Εσωτερικών για το συγκεκριμένο ζήτημα έρχεται και το υπ’αριθμ.πρωτ.οικ.20874/17-6-2016 έγγραφο του Υφυπουργού, με αποδέκτες τις Δ/νσεις Διοικητικού όλων των Περιφερειών της χώρας και κάνει αναφορά για τη μέριμνα της έγκαιρης έναρξης των σχετικών διαδικασιών για την εκλογή νέων αιρετών εκπροσώπων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια των Περιφερειών όλης της χώρας, για την χρονική περίοδο από 01.01.2017 έως 31.12.2018. Όταν μάλιστα με το υπ’ αριθμ. πρωτ. ΔΙΔΑΔ/Φ.37.19/1149/οικ15787 έγγραφο του Αναπληρωτή Υπουργού του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, είχε δοθεί νωρίτερα αντίστοιχη εντολή -σχετική με τις εκλογές αιρετών εκπροσώπων των υπαλλήλων στα υπηρεσιακά συμβούλια των δημόσιων υπηρεσιών και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου- αφήνοντας για άλλη μια φορά τους ΟΤΑ Α’ και Β΄ βαθμού εκτός ρύθμισης.
Είναι εξάλλου φανερό, ότι το σχετικό έγγραφο για την έναρξη των διαδικασιών εκλογής νέων αιρετών εκπροσώπων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια των Περιφερειών, έρχεται για ακόμα μια φορά σε καταφανή αντίθεση με το προγενέστερο έγγραφο που πάγωνε για ακόμα μια φορά τις διαδικασίες συγκρότησης Υπηρεσιακών Συμβουλίων στις Περιφέρειες. Είναι απορίας άξιο να μιλάμε για διαδικασίες συγκρότησης των νέων Υπηρεσιακών Συμβουλίων, όταν εδώ και πέντε περίπου μήνες δεν είναι σε λειτουργία τα ήδη υπάρχοντα. Είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι η συγκεκριμένη τελευταία εγκύκλιος του Υπουργείου δεν κάνει καθόλου αναφορά για το αν θα εφαρμοστεί το άρθρο 171 του ν.4389/2016, για το αν θα λειτουργήσουν τελικά τα Υπηρεσιακά Συμβούλια μέχρι το τέλος του 2016.
Εμείς ως Σύλλογοι που εκπροσωπούμε το σύνολο των εργαζομένων στις Περιφερειακές Ενότητες Χίου- Σάμου και Ικαρίας, ακριτικές περιοχές της χώρας σε μια χρονική περίοδο όπου τα προβλήματα είναι οξυμένα τόσο σε υπηρεσιακό επίπεδο, όσο και σε ατομικό επίπεδο όλων των εργαζομένων στους φορείς μας, αντιπαρερχόμαστε τις μεθοδεύσεις του Υπουργείου στο ζήτημα της συγκρότησης των Υπηρεσιακών Συμβουλίων στις Περιφέρειες όλης της χώρας.
Θεωρούμε ότι η αναμονή, για περαιτέρω διευκρινίσεις εγκυκλίους και έγγραφα δεν οδηγεί πουθενά, απλά μεγαλώνει τις καθυστερήσεις και πολλαπλασιάζει τα προβλήματα.
Θεωρούμε ότι καθημερινά επιβαρύνεται με όλο και περισσότερο φόρτο εργασίας το ήδη ελλιπές προσωπικό της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου που ασχολείται με τα θέματα του Υπηρεσιακού Συμβουλίου.
Ενώ τα παράπονα των συναδέλφων εργαζομένων που φθάνουν στα σωματεία μας έχουν πολλαπλασιαστεί:
Αγωνιζόμαστε και διεκδικούμε:
- Να εξαλειφθεί με ρητή νομοθετική ρύθμιση η δυσμενής και άνιση μεταχείριση, την οποία υφίστανται οι υπάλληλοι, με τις διατάξεις της υπό-παραγράφου (αα) της παραγράφου 3α του άρθρου 171 του ν.4389/2016, οι οποίοι δεν υπηρετούν στην έδρα του Υπηρεσιακού Συμβουλίου. Στα πλαίσια των θεμελιωδών αρχών της ισότητας και της χρηστής διοίκησης, οι οποίες πρέπει να διέπουν τη δράση της δημόσιας διοίκησης, να περιληφθεί με ρητή νομοθετική πρόβλεψη η υποχρεωτική συμμετοχή Ορισμένων υπαλλήλων και αναπληρωτών τους στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο και από τις αντίστοιχες Περιφερειακές Ενότητες, τουλάχιστον κατά συγκεκριμένο αριθμό με ποσοστιαία αναλογία εκπροσώπησης αν όχι στο σύνολο.
- Την άμεση λειτουργία του Υπηρεσιακού Συμβουλίου των Υπαλλήλων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου καθώς και όλων των Περιφερειών της χώρας, μέσω της άμεσης εφαρμογής της υπάρχουσας νομοθεσίας.»
Πηγή:www.alithia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου